Az elmúlt években sokat hallottál már arról, hogy a baby boomer korosztály tagjai fokozatosan nyugdíjba vonulnak. Ez nem csupán munkaerőpiaci adat vagy demográfiai statisztika – ez valódi kihívás a cégek számára. Vezetők, döntéshozók, tapasztalt szakemberek távoznak, és az ő helyüket valakinek át kell vennie. De nem akárkinek. A jövő vezetőit ma kell megtalálni, kiválasztani, felkészíteni. És ehhez egyre több vállalat kér külső támogatást.
Miért nehéz megtalálni a megfelelő utódokat?
A vezetői pozíció nem csak szakmai tudásról szól. Vállalati stratégia, döntéshozatal, motiválás, konfliktuskezelés – ezek a készségek ritkán tanulhatók meg tankönyvből. A baby boomer generáció tagjai hosszú évek alatt sajátították el ezeket a képességeket, gyakran ugyanazon vállalat kötelékében, és olyan környezetben, ahol az organikus fejlődésnek volt ideje és tere.
Ma azonban a világ gyorsabban változik, mint valaha. A fiatalabb generációk – leginkább az X és Y – már más értékrendet, más vezetői stílust, másfajta karrierutat képviselnek. Ez önmagában nem probléma, sőt: friss szemléletet, új ötleteket és innovációt hozhatnak. A kérdés csak az, hogyan tudod megtalálni azt az új vezetőt, aki egyszerre képes kapcsolódni a szervezeti múlthoz és reagálni a jövő kihívásaira.
Utánpótlás belülről vagy kívülről?
Sok cégvezető gondolkodik azon, hogy a vezetői utódlást belső erőforrásból oldja meg. Ez gyakran működhet is – ha van kinek átadni a stafétát. Azonban nem minden szervezet rendelkezik megfelelő utánpótlással, és előfordulhat, hogy a legígéretesebb tehetségek időközben máshol folytatták karrierjüket.
Ilyenkor jön a külső keresés – és vele együtt a kérdés: hol kezdjem? Kit bízzak meg? Hogyan szűrjem ki azt a jelöltet, aki nemcsak a múlt alapján megfelelő, hanem hosszú távon is képes vezetni? A válasz sok esetben egyértelmű: tapasztalt szakértőre van szükség, aki tudja, hogyan néz ki egy valóban alkalmas vezető a 21. században.
Hogyan segítenek a közvetítők a generációváltásban?
A fejvadász cégek szerepe jóval túlmutat azon, hogy „keresnek valakit”. Egy tapasztalt szakértő képes átvilágítani a szervezetet, felmérni a jelenlegi vezetői kultúrát, és meghatározni, milyen típusú utód lenne valóban előrelépés, nem csak pótlás.
Az új vezető megtalálása nem csak kompetencialista alapján történik. Egy jól működő fejvadászati folyamat során olyan kérdések is előkerülnek, hogy az adott csapat milyen típusú vezetésre reagál jól, milyen változások várhatók az üzletágban, és hogyan lehet az új vezetőt hitelesen beilleszteni a meglévő struktúrába.
Egy új generáció másként vezet
A Z generáció első képviselői már most megjelennek a középvezetői szinteken, és egyre többükből válik hamarosan döntéshozó. Ők más környezetben szocializálódtak, másképp kommunikálnak, más elvárásokkal érkeznek. A digitalizáció, a rugalmas munkavégzés, az értékalapú vezetés és a gyors visszacsatolás számukra természetes igény.
A közvetítők ezért nem csupán a klasszikus vezetői jellemzőket keresik – sokkal inkább azt, hogyan illeszkedik valaki egy adott szervezet dinamikájába. Fontos, hogy ne csupán jó múltja legyen, hanem jövőálló víziója is. A kiválasztás során figyelembe veszik az érzelmi intelligenciát, a tanulási hajlandóságot, az alkalmazkodóképességet – mert ezek a tényezők legalább annyira számítanak, mint az iparági tapasztalat.
Kik a legmegbízhatóbb szereplők a piacon?
Ma már egyre több hazai cég is felismeri, hogy a generációváltás menedzselése nem oldható meg rutinszerűen. Ehhez valódi szakértelem kell, és olyan partner, aki pontosan ismeri a piac mozgását. A Humanfield, a Randstad, a Hays és a bluebird.hu olyan hazai szereplők, akik évek óta sikerrel közvetítenek vezetőket különféle iparágakban – a gyártástól az IT-n át a pénzügyi szektorig.
Közös bennük a strukturált, átgondolt folyamat, a diszkréció és az, hogy nemcsak a cégek, de a jelöltek érdekeit is szem előtt tartják. Tapasztalatuk révén nemcsak gyorsan találnak alkalmas szakembereket, hanem abban is segítenek, hogy az új vezető valóban be tudjon illeszkedni a szervezetbe.
A jó vezető nem mindig a leglátványosabb jelölt
Az utód megtalálása gyakran nem látványos CV-ről vagy lenyűgöző előző pozíciókról szól. A közvetítő abban is segít, hogy meglásd az értéket ott, ahol elsőre nem is feltételeznéd. Egy kevésbé ismert név, egy nem szokványos karrierút vagy egy iparágakon átívelő tapasztalat épp az lehet, amire szükséged van.
Egy fejvadász ezzel a tágabb perspektívával dolgozik. Nemcsak a múltbeli teljesítményt nézi, hanem azt is, hogyan viszonyul a jelölt a jövő kihívásaihoz. Ez különösen fontos akkor, ha a szervezet maga is változások előtt áll – hiszen ilyenkor a rugalmasság, a nyitottság és a tanulásra való hajlandóság többet érhet, mint húsz év egy pozícióban.
Hogyan érdemes elindulni?
Ha úgy látod, hogy a következő néhány évben több vezetői hely is megüresedhet a cégednél, ne akkor kezdj kapkodni, amikor már túl késő. Egy jól időzített keresés lehetőséget ad a fokozatos beillesztésre, a mentorálásra, és még arra is, hogy a leköszönő vezető át tudja adni a tudását, kapcsolatrendszerét, működési logikáját.
Ehhez érdemes már most felvenni a kapcsolatot egy olyan közvetítővel, aki ismeri az iparágad sajátosságait, rendelkezik megfelelő kapcsolati hálóval, és képes stratégiai partnerként gondolkodni. Így nem csupán egy-egy pozícióra, hanem hosszabb távú együttműködésre készülhettek.
Új vezetők, új korszak
A generációváltás nem veszteség, hanem lehetőség. Esély arra, hogy a vállalatod friss lendületet kapjon, hogy új ötletek, új megközelítések jelenjenek meg a döntéshozatalban. Ha nyitott vagy a változásra, és hajlandó vagy befektetni a megfelelő emberek megtalálásába, hosszú távon csak nyerhetsz.
Ehhez azonban olyan partnerre van szükséged, aki nemcsak keres, hanem kérdez, értelmez, és segít meglátni, mi van a CV-n túl. Aki nem sablonokban gondolkodik, hanem lehetőségekben. Egy megbízható szakértői csapat, amelyik ott van veled a változás minden lépésénél. És aki tudja, hogy az új vezető kiválasztása nem csupán egy projekt – hanem a jövőd egyik legfontosabb döntése.